Ocenianie
kształtujące
Ocenianie jest integralną częścią procesu edukacyjnego.
W naszej szkole w codziennej pracy dydaktycznej mamy do czynienia z ocenianiem
podsumowującym, które dzięki testom, egzaminom i innym formom sprawdzania
wiedzy, ma potwierdzić to, czego uczniowie się nauczyli. Ocena sumująca ma
znaczenie przy podsumowaniu wiedzy nabytej przez ucznia i zwykle ogranicza się
do stopnia. Zasady oceniania są sformułowane w Wewnątrzszkolnym
Ocenianiu(Statut ZS2 Brodła), wg którego nauczyciele przedmiotowi ustalają
Przedmiotowe Ocenianie.
Od roku szkolnego 2015/2016
włączamy w nasz wewnątrzszkolny system oceniania wybrane
elementy oceniania kształtującego („OK”), tak by wspomóc was w
procesie uczenia się i lepiej przygotować do uczenia się przez całe życie.
Ocena kształtująca służy do tego, abyście uświadomili sobie, co zrobiliście
dobrze, co źle i jak może poprawić swoją pracę.
Wg badań, ocenianie kształtujące przynosi duże efekty w
pracy z uczniami mającymi trudności w uczeniu się, stwarza atmosferę
sprzyjającą uczeniu się, przejawia się większym poczuciem własnej wartości
uczniów, zaangażowaniem w proces uczenia się, samodzielnością, umiejętnością
współpracy oraz świadomym uczeniem się. Ocena kształtująca służy uczniowi do
tego, aby uświadomił sobie, co zrobił dobrze, co źle i jak może poprawić swoją
pracę. Pomaga uczniowi w trakcie procesu uczenia się.
Nie zmieniamy naszego wewnątrzszkolnego
oceniania, tylko je uzupełniamy(!).
Nie rezygnujemy z dotychczasowych zasad
oceniania(!)
Będziemy wykorzystywać wybrane elementy
oceniania kształtującego na wybranych lekcjach(!).
Jakie elementy „OK.” są wprowadzone od tego
roku szkolnego?
Nauczyciel na wybranych lekcjach i przy ocenianiu
wybranych prac/działań ucznia:
1.Określa cele lekcji i formułuje je w języku
zrozumiałym dla ucznia.
Nauczyciel przed przystąpieniem do planowania lekcji
zastanawia się, jakie cele chce zrealizować z uczniami podczas lekcji. Określa
też, co chce, aby uczniowie osiągnęli. Często cel, który stawia sobie
nauczyciel, może być dla ucznia niejasny. Dlatego nauczyciel musi go tak
sformułować, aby stał się on zrozumiały dla każdego ucznia. Pod koniec lekcji
wraz z uczniami nauczyciel sprawdza, czy cel został osiągnięty.
2.Ustala wraz z uczniami kryteria oceniania,
czyli to, co będzie brał pod uwagę przy ocenie pracy ucznia.
Uczeń musi wiedzieć, co dokładnie będzie podlegało
ocenie. Nauczyciel sam lub wraz z uczniami ustala kryteria oceniania - co
będzie brane pod uwagę przy ocenianiu (NaCoBeZu) czyli, co będzie dowodem na
to, że cele zostały osiągnięte. Kryteria pomagają uczniom przygotować się do
sprawdzianu oraz wykonać pracę tak, aby postawiony przez nauczyciela cel został
zrealizowany. Nauczyciel konsekwentnie ocenia tylko to, co wcześniej
zapowiedział.
3. Stosuje informację zwrotną.
Nauczyciel stawia ocenę sumującą, ale jednocześnie
przekazuje uczniowi komentarz do jego pracy. Dobra informacja zwrotna jest
sztuką, ale zawsze powinna zawierać cztery elementy:
• wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy
ucznia,
• odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia,
• wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę,
• wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej. Informacja zwrotna musi być ściśle związana z kryteriami oceniania określonymi przed wykonaniem zadania (czyli z NaCoBeZu).
• odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia,
• wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę,
• wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej. Informacja zwrotna musi być ściśle związana z kryteriami oceniania określonymi przed wykonaniem zadania (czyli z NaCoBeZu).
4.Potrafi formułować pytania kluczowe.
Pytania kluczowe to pytania, które skłaniają uczniów do
myślenia. Takie pytania ukazują uczniom szerszy kontekst omawianego
zagadnienia, zachęcają do poszukiwania odpowiedzi i silniej angażują w naukę.
5.Potrafi zadawać pytania angażujące ucznia
w lekcję.
Zadawanie pytań w ocenianiu kształtującym polega na
włączaniu wszystkich uczniów w myślenie nad rozwiązywaniem problemu
postawionego przez nauczyciela. Ma temu służyć m.in.:
• wydłużenie czasu oczekiwania na odpowiedź
ucznia,
• kierowanie przez nauczyciela pytania do wszystkich uczniów, a nie tylko do zgłaszających się,
• poszukiwanie w parach odpowiedzi na pytania nauczyciela,
• nie karanie za błędne odpowiedzi,.
• Zadawanie uczniom pytań „otwartych”.
• kierowanie przez nauczyciela pytania do wszystkich uczniów, a nie tylko do zgłaszających się,
• poszukiwanie w parach odpowiedzi na pytania nauczyciela,
• nie karanie za błędne odpowiedzi,.
• Zadawanie uczniom pytań „otwartych”.
6.Wprowadza samoocenę i ocenę koleżeńską.
Uczniowie – na podstawie podanych kryteriów oceniania –
wzajemnie recenzują swoje prace, dają sobie wzajemnie wskazówki, jak je
poprawić. Jeśli uczeń sam potrafi ocenić, ile się nauczył i co jeszcze musi
zrobić, aby osiągnąć wyznaczony cel, to pomaga mu to w procesie uczenia się i
czyni z niego aktywnego i odpowiedzialnego uczestnika tego procesu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz